Laatste week: taperen en stapelen

De laatste week is ingegaan. De zenuwen beginnen zo langzamerhand wel op te spelen. Extra alert op pijntjes. Nu niet ziek worden. Nu rust houden. Zondag is het zover… Deze week staat in het teken van twee dingen: taperen en koolhydraten stapelen.

Het trainingsschema voor deze week is vrij relaxed… een korte duurloop van een kilometer of 8 op dinsdag en een rustige intervaltraining, wederom van 8 kilometer op donderdag. Tijdens de trainingen merkte ik wel dat ik in mijn linkerknie een kleine irritatie heb die met name tot uiting komt wanneer ik iets sneller loop. Even afwachten dus hoe dat zich ontwikkelt.

KoolhydratenOp donderdag ben ik ook begonnen met koolhydraten stapelen. Zorgen dat er maximaal glycogeen in de spieren en lever wordt opgeslagen om tijdens de marathon zo lang mogelijk op deze energievoorraad te putten voordat overgegaan moet worden op het langzamere verbranden van vet. Dit kun je natuurlijk ouderwets doen door borden pasta naar binnen te werken. Ik heb gekozen voor Fantomalt. Pure koolhydraten in poedervorm die eenvoudig op te lossen zijn in water of thee. Rekening houdend met mijn gewicht en de voorlichting van de GAC zou ik ruim 400 gram per dag moeten innemen op donderdag en vrijdag. Op zaterdag de helft. Ik heb me hieraan gehouden en netjes 2,5 pot Fantomalt opgelost in allerlei drankjes…

Dat was het dan… alles wat ik qua training en voeding heb kunnen doen heb ik gedaan… nu is het afwachten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *