Sportgel…

Gisteren na de lange duurloop hebben we een uitgebreide sessie van Siebe Turksma gehad over voeding.

Eén van de aspecten die uitgebreid besproken werd was het voldoende aanvullen van de voorraad koolhydraten tijdens de marathon. De eerste 60 tot 100 minuten is het lichaam in staat om glycogeen uit spieren en lever te gebruiken als brandstof. Er komt echter een moment dat deze voorraad uitgeput begint te raken. Het lichaam zal dan overgaan op een andere brandstof, namelijk vetverbranding. Een groot nadeel hiervan is dat dit een trage brandstof is en dat je dus ook je tempo omlaag zal moeten bijstellen. Tijdens de marathon is dit natuurlijk niet wenselijk. Het antwoord: sportgel!

PowerGel

Enkelvoudige en complexe koolhydraten
Ook op het gebied van sportgel is de keuze weer overweldigend! Er zijn gels die verschillende soorten koolhydraten bevatten. Zo kunnen er enkelvoudige koolhydraten inzitten zoals gluycose en fructose. Ook zijn er gels die complexe koolhydraten bevatten, zoals maltodextrine.

Het lichaam is maar in staat om per uur een bepaalde hoeveelheid van een bepaald type koolhydraat op te nemen. Om toch meer koolhydraten binnen te krijgen is het dus verstandig om een gel te kiezen die een combinatie van koolhydraten bevat, bijvoorbeeld glucose en maltodextrine.

Ook hebben we geleerd dat een dergelijke gel het lichaam ongeveer 30 minuten van extra energie kan voorzien. Rekening houdend met een marathon van rond de vier uur moet je dus toch echt wel met een gelletje of 8 op pad gaan!

Caffeïne
Daarnaast bevatten een aantal gels ook een aantal milligram caffeïne. Van cafeïne is ook aangetoond dat het een prestatieverbeterende werking kan hebben. Het advies van de trainers is daarom ook om ongeveer vier koppen koffie te drinken in de ochtend. Daarnaast is het verstandig om de caffeïnevoorraad aan te vullen tijdens de loop. Dit kan door ook af en toe een gel met toegevoegde caffeïne te nemen.

Mijn keuze
Ik heb op dit moment gekozen voor de gels van PowerBar, waar ik tijdens de marathon iedere 30 minuten om en om een ‘gewone gel’ en een ‘caffeïne gel’ te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *